गिदणगरहणजुत्तो मणवचकाएण पडिकमणं ।।६।।
निदागर्हायुक्तः मनोवचःकायैः प्रतिक्रमणम् ॥६॥
पञ्चमहाव्रत-पञ्चसमिति-पंचेंद्
छेदोपस्थापनं भवतु मम ।
इच्छामि भंते ! सिद्धभत्तिकाओसग्गो कओ तस्सा- लोचेउं, सम्मणाण-सम्मदंसण-सम्मचारित्तजु
*पिछली रात्रि में ‘रात्रिकप्रतिक्रमण क्रियायां’ बोलना चाहिये ।
वेइंदिया जीवा असंखेज्जासंखेज्जा कुक्खिकिमि- संखखुल्लय – वराडय – अक्ख – रिट्ठ-गंडबाल-संबुक्क सिप्पि-पुलविकाइया [पुलवि आइया ] तेसिं उद्दावणं
१. रिट्ठय – बालशरीरसमुद्भवास्तंतुसमाना जीवविशेषाः । २. ‘गंडवालय’ इति पाठांतरं प्रतिक्रमणग्रंथत्रयीषु । ३. पाठांतरं प्रतिक्रमणग्रंथत्रयीषु ।
-पंचिदिया जीवा असंखेज्जासंखेज्जा अंडाइया पोदाइया जराइया रसाइया संसेदिमा सम्मुच्छिमा उब्भेदिमा उववा- दिमा अवि चउरासीदिजोणिपमुहसदसहस्सेसु, एदेसि’
१. इससे पूर्व के चारों दण्डकों में इस जगह ‘तेसि’ पाठ है उसकी छाया है तेषां’। यहां एदेसि की छाया है ‘एतेषां’ दोनों का अर्थ एक ही है प्रतिक्रमण ग्रन्यत्रयी टीका में भी ऐसा ही पाठ है अतः एकरूपता के लिए पाठ बदलना उचित नहीं है। २. ‘संस्वेदिमाः, संमूच्छिमाः’ इति पाठः प्रतिक्रमण ग्रन्यत्रयीषु ।
इच्छामि भंते ! देवसियम्मि (राईयम्मि) आलोचेउं, पंचमहव्वदाणि, तत्थ पढमं महव्वदं पाणादिवादादो वेरमणं, विदियं महव्वदं मुसावादादो वेरमणं, तिदियं महव्वदं अदत्तादाणादो वेरमणं, चउत्थं महव्वदं मेह- णादो वेरमणं, पंचमं महव्वदं परिग्गहादो वेरमणं, छट्ठ अणुव्वदं राईभोयणादो वेरमणं, ईरियासमिदीए भासास- मिदीए, एसणासमिदीए आदाणणिक्खेवणसमिदीए, उच्चारपस्सवण-खेल – सिंहाण – विडिपइट्ट्ठावणियास- मिदीए, मणगुत्तीए, वचिगुत्तीए कायगुत्तीए, णाणेसु दंसणेसु चरित्तेसु, बाबीसाए परीसहेसु, पणवीसाए भावणासु, पणवीसाए किरियासु, अट्ठारससीलसहस्सेसु, चउरासीदिगुणसयसहस्सेसु, वारसण्हं संजमाणं, वारसण्हं तवाणं, वारसण्हं अंगाणं, चोदसण्हं पुव्वाणं, दसण्हं
७. इच्छामि भगवन् ! दैवसिके ? आलोचयितुं, पंचमहाव्रतानि तत्र प्रथमं महाव्रतं प्राणातिपाताद्विरमणं द्वितीयं मृषावादाद्विरमणं तृतीयं महा- व्रतं अदत्तादानाद्विरमणं चतुर्थं महाव्रतं मैथुनाद्विरमणं पंचमं महाव्रतं परि- ग्रहाद्विरमणं षष्ठमणुव्रतं रात्रिभोजनाद्विरमणं, ईर्यासमितौ भाषा समितौ एषणासमितौ आदाननिक्षेपणसमितौ उच्चार-प्रस्रवण खेल-सिहाणक- • विकृतिप्रतिष्ठापनिकासमितौ मनोगुप्तौ वचोगुप्तौ कायगुप्तौ ज्ञानेषु दर्शनेषु चारित्रेषु द्वाविंशेषु परीषहेषु पंचविशासु भावनासु पंचविशासु क्रियासु
मुडाणं, दसण्हं समणधम्माणं, दसण्हं धम्मज्झाणाणं णवण्हं बंभचेरगुत्तीणं, णवण्हं णोकसायाणं, सोलसण्हं कसायाणं अठण्हं कम्माणं, अट्ठण्हं पवयणमाउयाणं अट्ठण्हं सुद्धीणं, सत्तण्हं भयाणं, सत्तविहसंसाराणं, छण्हं जीवणिकायाणं, छण्हं आवासयाणं, पंचण्हं इंदियाणं, पंचण्हं महव्वयाणं, पंचण्हं चरित्ताणं, चउण्हं सण्णाणं, चउण्हं पच्चयाणं, चउण्हं उवसग्गाणं, मूलगुणाणं, उत्तरगुणाणं, दिठ्ठियाए पुट्ठियाए पदोसियाए परिदावणियाए, से कोहेण वा माणेण वा माएण वा लोहेण वा रागेण वा दोसेण वा मोहेण वा हस्सेण वा भएण वा पदोसेण वा पमादेण वा पिम्मेण वा पिवासेण वा लज्जेण वा, गारवेण वा एदेसि अच्चासणदाए, तिण्हं दंडाणं, तिण्हं लेस्साणं, तिण्हं गारवाणं, दोण्हं अट्टरुद्दसंकिलेसपरिणामाणं
अष्टादशशीलसहस्र षु चतुरशीतिगुणशतसहस्र षु द्वादशानां संयमानां द्वादशानां तपसां द्वादशानां अङ्गानां चतुर्दशानां पूर्वाणां दशानां मुण्डानां दशानां श्रमणधर्माणां दशानां धर्मध्यानानां नवानां ब्रह्मचर्यगुप्तीनां नवानां नोकषायाणां षोडशानां कषायाणां अष्टानां कर्मणां अष्टानां प्रवचनमातृकाणां अष्टानां शुद्धीनां सप्तानां भयानां सप्तविधसंसाराणां षण्णां जीवनिकायानां षष्णां आवश्यकानां पंचानां इन्द्रियाणां पंचानां महाव्रतानां पंचानां समितीनां पंचानां चारित्राणां चतसृणां संज्ञानां चतुर्णां प्रत्ययानां चतुर्णा उपसर्गाणां मूलगुणानां उत्तरगुणानां दृष्टिक्रियया स्पृष्टिक्रियया प्रादोषिकीक्रियया परतापनक्रियया, मायया वा लोभेन वा रागेण वा द्वेषेण वा मोहेन वा हास्येन वा भयेन वा तस्य क्रोधेन वा मानेन वा प्रद्वेषेण वा प्रमादेन वा प्रेम्णा वा पिपासिया वा लज्जया वा गौरवेण वा, एतेषां अत्यासनतायां त्रयाणां दण्डानां तिसृणां लेश्यानां त्रयाणां गौरवाणां द्वयोः आर्तरौद्रसंक्लेशपरिणामयोः त्रयाणां अप्रस्तसंक्लेशपरिणामानां
अथ सर्वातिचारविशुद्ध्यर्थं दैवसिक (रात्रिक) प्रति- क्रमणक्रियायां कृतदोषनिराकरणार्थं पूर्वाचार्यानुक्रमेण
मिथ्यादर्शन-मिथ्याज्ञान-मिथ्या
णमो जिणाणं ३, णमो णिस्सिहीए ३, णमोत्थु दे ३, अरहंत ! सिद्ध ! बुद्ध ! णीरय ! णिम्मल ! सममण ! सुभमण ‘ ! सुसमत्थ ! समजोग ! समभाव ! सल्लघट्टाणं सल्लघत्ताण ! णिब्भय ! णोराय ! णिद्दोस ! णिम्मोह ! णिम्मम ! णिस्संग ! णिस्सल्ल ! माण-माय-
२. प्रतिक्रमण ग्रन्थत्रयी में ‘माया’ ऐसा पाठ है।
मम मंगलं अरहंता य सिद्धाय जिगाय केवलिणो ओहिणाणिणो मणपज्जवणाणिणो चउदसपुव्वंगमिणो सुदसमिदिसभिद्धा य तवो य वारविहो तवस्सी, गुणा य गुणवंतो य, महरिसी तित्थं तित्थंकरा य, पवयणं
बारह तप तपसी गुण और गुणों युत महाऋद्धि शरणा ।।३।।
उड्ढमहतिरियलोए सिद्धायदण। णि णमंसामि, सिद्धणिसीहियाओ अट्ठावयपव्वए सम्मेदे उज्जंते चंपाए पावाए मज्झिमाए हत्थिवालियसहाए जाओ अण्णाओ काओवि णिसीहियाओ जीवलोयम्मि, इसिपब्भ। रतलग्ग-
और अन्य भी मनुज लोक में तीर्थक्षेत्र सबको प्रणमें ॥६॥
पडिक्कमामि भंते ! देवसियस्स (राइयस्स) अइ- चारस्स अणाचारस्स मणदुच्चरियस्स वचिदुच्चारयस्स कायदुच्चरियस्स णाणाइचारस्स दंसणाइचारस्स तवाइ-
त्रिविधक्रिया में शीश झुकाकर सबको वंदू रूचि धरके ।।८।।
पडिक्कमामि भंते ! इरियावहियाए विराहणाए उड्ढमुहं चरंतेण वा अहोमुहं चरंतेण वा तिरियमुहं
२. प्रतिक्रमामि भदन्त ! अतिगमने निर्गमने स्थाने गमने चंक्रमणे उद्वर्तने परिवर्तने आकुञ्चने प्रसारणे आमशें परिमशें उत्स्वपनापिते (पूतकृते वा) दन्तकटकायिने (अतीव कर्कशशब्दे वा) चलिते निषण्णे शयने सुप्तस्यो- त्थाय उद्भवने उद्भस्य उपविश्य शयने एकेन्द्रियाणां द्वीन्द्रियाणां त्रोंद्रियाणां चतुरिन्द्रियाणा पंचेन्द्रियाणां जीवाणां संघट्टनया संवातनया उत्तापनया परितापनया विराधनायां यत्र मे यः कश्चिद्दवसिको (रात्रिको) ऽतिक्रमो व्यतिक्रमोऽतिचारोऽनाचारस्तस्य मिथ्या मे दुष्कृतम् ।
पडिक्कमामि भंते ! अणेसणाए पाणभोयणाए
४. प्रतिक्रमामि भदन्त ! उच्चार प्रस्रवणक्ष्वेल सिंहानक विकृतिप्रति- स्थापनिकायां प्रतिस्थापयता ये केचित्प्राणा वा भूता वा जीवा वा सत्त्वा वा संघट्टिता वा संघातिता वा उत्तापिता वा परितापिता वा एतस्मिन् मे यः कश्चिद् दैवसिको (रात्रिकः) अतिचारोऽनाचारस्तस्य मिथ्या मे दुष्कृतम् ।
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